• Nekoreguojami

Nekoreguojami

2022. 02. 24 -

FTMC mokslininkas - tarptautinio konkurso „Dance Your PhD" nugalėtojas

Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) mokslininkas dr. Povilas Šimonis dalyvavo žurnalo „Science“ ir Amerikos mokslo skatinimo asociacijos organizuojamame tarptautiniame konkurse „Dance Your PhD", kuriame ne tik pelnė apdovanojimą biologijos kategorijoje, bet ir tapo absoliučiu konkurso nugalėtoju.
 
FTMC Funkcinių medžiagų ir elektronikos skyriaus Bioelektrinių reiškinių laboratorijos mokslo darbuotojas dr. Povilas Šimonis sukūrė vaizdo klipą, kuriame pavaizdavo mielių „šokį". Tokiu originaliu būdu jis pristatė savo daktaro disertaciją „Mielių ląstelių atsako į impulsinio elektrinio lauko sukeltą poveikį tyrimas".
 
 
Koks yra žaismingo, mokslą ir šokį apjungiančio, apdovanojimus pelnančio vaizdo klipo receptas? Iš esmės toks pat kaip gero kepinio - reikia planuoti, naudoti geros kokybės ingredientus ir turėti kantrybės laukti, kol mielės atliks savo darbą.
 
Mielės - vienaląstis grybas, naudojamas ne tik kildinant kepinius, bet ir skatinant daugybę kitų biologinių procesų. Savo moksliniame darbe, kurį atliko studijuodamas jungtinėje doktorantūroje FTMC, dr. P. Šimonis tyrė mielių ląstelių atsaką į impulsinį elektrinį lauką. Tokie tyrimai yra svarbūs elektroporacijos pritaikymui maisto pramonėje bei biotechnologijose. Impulsinio elektrinio lauko poveikis gali inaktyvuoti įvairias ląsteles, padidinti jų aktyvumą arba padidinti ląstelių membranų pralaidumą (pvz., norint įvesti tikslinius junginius arba sukelti viduląstelinių komponentų ištekėjimą).
 
 
Nors didžiąją laiko dalį praleidžia laboratorijoje, kasdieniame gyvenime Povilą supa menininkai. Vaizdo klipo idėja kilo norint artimiesiems suprantama kalba paaiškinti savo baigiamąjį darbą. „Mano tėvai yra muzikos mokytojai, sužadėtinė ir brolis - profesionalūs aktoriai. Aš pats menais domiuosi nuo pat mažens, daug metų vaidinau teatre, todėl daugelis mano draugų yra menininkai", - konkurso organizatoriams pasakojo dr. P. Šimonis. Paklaustas, koks jausmas apėmė, kai artimieji pamatė vaizdo klipą, Povilas šyptelėjo: „Jaučiausi pagaliau apgynęs daktaro laipsnį“.
 
 
Dance Your PhD” – nuo 2008-ųjų vykstantis tarptautinis konkursas, organizuojamas buvusio „Science" žurnalisto John'o Bohannon'o iniciatyva. Mokslininkai ir doktorantai skatinami savo tyrimus aiškinti ne sudėtingais moksliniais terminais, o šokiu ir judesiu. Konkursas suskirstytas į keturias kategorijas: biologijos, chemijos, fizikos ir socialinių mokslų, o vertinimo komisiją sudaro savo srities profesionalai - šokėjai, mokslininkai, menininkai. Kiekvienos kategorijos nugalėtojas gauna 750 USD prizą, o pagrindinis nugalėtojas gauna papildomą 2000 USD prizą.
 
Šiemet „Dance your PhD" biologijos kategorijos ir pagrindinį prizus pelnė FTMC mokslininkas dr. Povilas Šimonis. Vertinimo komisijos nario, žinomo šokėjo Matt'o Kent'o teigimu, lietuvio klipo stiprybė - įdomus pasakojimas, dėmesys detalėms ir puikus šokis. „Mokslas pagerina šokį, o šokis – mokslą“, – pastebėjo kita konkurso vertinimo komisijos narė Emily Kent. Šioms mintims pritarė ir pats konkurso nugalėtojas: "Jeigu konferencijoje mokslinis pranešimas nesudomina, po minutės auditorija nustoja klausytis, tad vaizdo klipą stengėmės padaryti tiek estetiškai patrauklų ir įtraukiantį, tiek turintį tvirtą mokslinį pagrindą".
 
Klipas buvo sukurtas bendradarbiaujant su Vilniaus universiteto (VU) Kinetiniu teatru ir videoagentūros „Turbo“ komanda. Dr. P. Šimonis pats yra VU Kinetinio teatro trupės narys.
 
Pagrindinis nugalėtojas ir biologijos kategorijos nugalėtojas
Povilas Šimonis, „Investigation of yeast cell responses to pulsed electric field treatment"
 
Chemijos kategorijoje nugalėjo
Mathilde Palmier, University of Bordeaux, „Understanding the aging bone biology: focus on osteocytes"
 
Fizikos kategorijoje nugalėjo
Xiahoan Wu, Harvard University, „Probing cosmic reionization using the Lyman-alpha forest and the cosmic microwave background"
 
Socialinių mokslų kategorijoje nugalėjo
Senka Žižanović, University of Zagreb, „Active learning as a didactic-methodical paradigm of contemporary teaching"