Naujienos ir renginiai

Naujienos

2019. 06. 17

Europos masto fotonikos projektas į STEM pritraukė tūkstančius merginų

Tūkstančiai jaunų moterų ir merginų turėjo galimybę pasižvalgyti po mokslo, inžinerijos ir šviesos technologijų pasaulį dėka Europos fotonikos tyrimų konsorciumo, kuris jas įtraukė į  STEM (angl. Science, Technology, Engineering, Math) ekosistemą - 33 seminarų ciklą ir 11 „Photonics Challenger“ projektų, vykusių 10 Europos šalių, siekiančių išspręsti nepakankamo moterų skaičiaus mokslo srityje problemą.
 
 
Remiantis UNESCO statistikos instituto (UIS) duomenimis, mažiau nei 30% pasaulio tyrėjų yra moterys.
 
Naujame projekte buvo siekiama pakeisti šią situaciją, įtraukiant jaunas moteris į STEM veiklas ir tikintis, kad jos tęs karjerą fotonikos, mokslo ar inžinerijos pramonėje.
 
Nuo praėjusių metų iš viso 1221 mergaitė dalyvavo „Phablabs 4.0“ iniciatyvose, vykusiose dešimtyje Europos šalių. Dirbtuvėse buvo nagrinėjamos naujos, novatoriškos problemos, kurias jaunosios tyrėjos sprendė taikydamos lazerius ir fotoniką, šviesos emisijos, valdymo ir detektavimo technologijas.
 
Apjungus „Fab Lab“ gamybos laboratoriją su fotonikos pasauliu, sukurtos kūrybinės dirbtuvės ir „Challenger“ projektai leido žvilgtelėti, kaip atrodo karjera fotonikos, inžinerijos, programavimo ir robotikos srityse.
 

Praktinės galimybės

Tyrėjos nagrinėjo įvairias užduotis, tokias kaip meno kūrinio iš lazerių sukūrimas, žaislo modifikavimas fotonika ar infraraudonųjų pirštinių, veikiančių kaip nuotolinio valdymo pultas, kai suliečiant du pirštus sukuriamas signalas, kūrimas.
 
 
Pažangesniuose „Challenger“ projektuose tyrėjos kūrė nematomą apsiaustą ir savo pačių hologramas. Kai kurios tyrėjos, pavyzdžiui, Ester Muylaert - aštuoniolikmetė iš Halės (Belgija), labai džiaugėsi sužinojusios dalykų, kurių neišmoktų niekur kitur.
 
„Phablabs“ projektas yra nuostabus ir labai įdomus. Mes išmokome daug naujų įgūdžių, kurių nebūtume įgiję mokykloje. Galimybė pačiai pamatyti, kaip atrodo tas darbas, ir sutikti tą darbą dirbantį žmogų, suteikė daugybę idėjų, ką galėčiau padaryti ateityje. Tai paskatino mane norėti dirbti fotonikos srityje“.
 
Projekte dirbę mokslininkai, organizuodami seminarus, suskirstė tyrėjas į tris amžiaus grupes: vidurinių mokyklų mokines (Young Minds), universitetų studentes (Students) ir tas, kurios jau galėjo būti pradėjusios savo karjeras (Young Professionals 18+).
 

Lyčių pusiausvyros ištekliai

Vienas iš „PhabLabs 4.0“ projekto rezultatų - lankstinuko „Lyčių pusiausvyros požiūris“ išleidimas. Šis lankstinukas yra būsimų gamybos laboratorijų kelrodis, kurį mokyklose ar universitetuose vyksiančių renginių organizatoriai galėtų naudoti kaip informacijos šaltinį, padėsiantį sudominti merginas ir jaunas moteris dirbti mokslo ir technologijų srityje.
 
Sukūrę kūrybinių dirbtuvių ir „Photonics Challenger” projektų medžiagą, kuri yra įdomi nepaisant lyties, organizatoriai sužadino mergaičių ir jaunų moterų susidomėjimą tiksliaisiais mokslais, taip sukurdami ilgalaikį poveikį jų asmeniniams ryšiams su STEM sritimi ir „Fab Labs“.
 
Palaikomi lyčių lygybės grupės (Gender Action Team), kūrėjai buvo remiami Europos Komisijos ir programos „Horizontas 2020” bei daugybės savo srities profesionalų, tokių kaip prof. Averil MacDonald iš WISE (angl. Women in Science and Engineering).
 
„Džiaugiamės galėdami atverti duris į mokslo pasaulį, kurios kai kurioms merginos ir jaunoms moterims gali atrodyti uždarytos“, - teigė prof. MacDonald. „Vyresnės nei šešiolikos metų merginos ir jaunos moterys yra labiau linkusios studijuoti STEM dalykus, jei mato, kad visos galimybės joms yra atviros.“
 
„STEM sektorius iš šių jaunų talentingų moterų gali gauti tik naudos. Daugiau mergaičių ir jaunų moterų nusipelno galimybės susikurti sėkmingas ir džiuginančias karjeras mokslo, technologijų, inžinerijos, matematikos ir konstravimo srityse”, - teigė prof. MacDonald.
 
Šiame šaltinyje yra atvirų išteklių rinkinys, kurį pedagogai gali pritaikyti dirbdami su mokiniais.
 
Dėl išsamesnės informacijos susisiekite el. paštu: phablabs4.0@gmail.com.
 

Galerija

 
 

Fizinių ir technologijos mokslų centras prisidėjo prie projekto įgyvendinimo

Lietuva kartu su dar devyniomis labiausiai fotonikos srityje pažengusiomis Europos valstybėmis dalyvavo bendrame moksliniame ir edukaciniame praktinės techninės kūrybos projekte „PHABLABS 4.0“, kurio tikslas - pasiekti ilgalaikį teigiamą poveikį fotonikos integravimui į sparčiai besiplečiančią Europos „Fab Labs“ ir „Makerslabs“ ekosistemą.
 
Šio projekto nacionalinis kuratorius Lietuvoje yra Fizinių ir technologijos mokslų centras (FTMC) ir jo Fotoninių technologijų industrinė laboratorija. Projekto metu skirtingų šalies mokyklų moksleiviai buvo kviečiami į kūrybines dirbtuves, mokomi praktiškai pažvelgti į perspektyvią mokslo sritį ir kūrė aukštos pridėtinės vertės produktų prototipus. Projekte dirbo patyrę specialistai, kurie buvo atsakingi už tai, kad galutinis rezultatas būtų įdomus visiems vaikams, nepaisant jų lyties.